Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Help! Geen kleding verdragen; wie heeft tips?

  • linda1978

    Hallo,

    Mijn zoon van 10 heeft MCDD.

    Wij zitten met onze handen in het haar omdat Niemand weet wat we hiermee aan moeten. Misschien heeft iemand van jullie er ook last van, of weet iemand wat het is of heeft er iemand tips.

    Onze zoon verdraagt als sinds hij een jaar of 3 was geen kleding, en dit probleem wordt alsmaar erger en erger.

    Al maanden loopt hij in dezelfde joggingbroek en hetzelfde t-shirt. Sokken draagt hij niet, zelfs niet in de winter, en ook een jas is een groot probleem. Spijkerbroeken zijn een groot drama.

    Al zijn kleren was ik apart met wasverzachter, en gaan daarna in de droger; dan worden ze het zachtst.

    Sinds kort kan hij ook nauwelijks zijn tanden poetsen, behalve als hij onder de douche staat.

    Ook magen wij zijn kleding niet meer aanraken en liefst ook niet wassen (dat doe ik dan weleens als hij slaapt) en wij mogen hem zelf ook niet aanraken.

    Hij zegt zelf last te hebben van zijn huid, vooral bepaalde plekken, waar overigens niks te zien is.

    Hij is naar borsteltherapie geweest maar ook dit haalde niks uit. Wij dachten (hoopten) dat het tactiele afweer was, maar volgens de therapeute is dit niet het geval.

    Wie oh wie herkent dit?

    Wij zijn ten einde raad……

  • linda1978

    Nog even een aanvullinkje:

    Hij draagt ook geen onderbroeken en kan ook niet meer mee in mijn auto. Eerst lukte het nog als hij zich in een dekbed wikkelde, maar ook dat gaat niet meer.

    Zoals je zult begrijpen is het elke dag drama hier, met name om hem 's ochtends naar school te krijgen.

    Echt alle tips en ideeen zijn meer dan welkom!

  • marmar

    hoi linda

    Ook hier een zoon van 10 jaar met mcdd.

    Ik ken het geval van iets niet meer willen ,kunnen, en dat het steeds erger word.

    Zodra het begint met iets kleins, dan is het oppassen geblazen.

    Hier heeft het vooral met angsten te maken, en in zijn kopje word het dan steeds erger.

    Met kleding is het gelukkig niet zo erg, maar het begint met iets kleins, hij wil geen shirts met knopjes aan.

    Schoenen passen is een ramp,.

    Het enigste wat hier helpt is een beloningssymsteem.

    En dan gaat het met hele kleine stapjes.

    Echt hele kleine stapjes.

    b.v. 5 min. zijn sokken aanhouden is b.v 3 stickers.

    We hebben een heel contract opgesteld.

    En elk ding heeft een bepaalde aantal stickers.

    Die contract hebben we met zijn drieen opgesteld,en ook alledrie ondertekend.

    Als hij stickers verdiend heeft kan hij het niet kwijtraken.

    elke 2 weken word het contract vernieuwd,dan moet hij b.v. zijn sokken 10 min. aanhouden voor 3 stickers.

    Het werkt hier goed.

    Maar ik weet het het is constant zoeken hoe je iets moet aanpakken.

    p.s bij ons is 10 stickers een euro, hij is gek op geld,want daar kan hij weer iets kopen waar hij gek op is.

    Z0 moet je iets zoeken wat hij heel graag wil hebben.

    Misschien het proberen waard.

    "Want ik weet uit ervaring dat het steeds erger word.

    groetjes Marmar

  • Rick van Diem

    Misschien een idee om iets te proberen met massage therapie.

    Ik wil mezelf daar wel voor aanbieden.

    anders misschien een keer overleggen met psycholoog of psychiater

    je kunt natuurlijk ook met stichting leo kanner in arnhem contact opnemen

  • Rick van Diem

    natuurlijk kun inderdaad met een beloningssysteem werken, maar ik zou voor een combinatie gaan.

  • Marja

    hallo Linda,

    Ik denk even met je mee.

    Is het niet kunnen verdragen van kleding, geen uitingsvorm van de last die hij zelf heeft van zijn autisme.

    Autisme is natuurlijk, een berg aan informatie/prikkels die ongefilterd bij die kinderen binnenkomen, en waar ze vervolgens

    ook nog eens niet goed weten wat ze er mee aan moeten. En dat dag in dag uit.

    Ik herken dat duidelijk bij onze zoon, 11 jaar pdd-nos/MCDD.

    De psychiater heeft destijds tegen ons gezegd; kijk naar het geheel,kijk en zie dat hij rondloopt met een te vol hoofd, daar moet

    je iets mee doen. Hij adviseerde medicatie, een prikkeldemper, dipiperon. Toch huiverig zijn we daarmee gestart, mede omdat

    we na 2 weken resultaat zouden moeten zien, en je dan nog altijd kunt stoppen

    En dat werkt heel goed, een openbaring kan je wel zeggen.

    Wij zouden niet meer zonder kunnen.

    groet van Marja

  • Lennie

    Als het een combinatie wordt van dwanghandelingen en angst, heb je misschien iets aan advies van de ADF stichting,

    de Angst Dwang en Fobie stichting hebben misschien tips voor je.

    Veel succes Lennie

  • linda1978

    Ik was alweer helemaal vergeten dat ik dit bericht had geplaatst, maar inmiddels is het zo erg dat ik maar weer ben gaan zoeken.

    Het is niet alleen geen kleding verdragen, het heeft zich uitgebreid tot een ware obsessie/dwang/angst/tics etc.

    Het is vreselijk en wij weten ons echt geen raad meer.

    Zoon zelf ook niet meer trouwens. Hij zag zichzelf terug op een filmpje en kon er niet eens naar kijken en riep zelfs dat hij dood wilde.

    Hij heeft al borsteltherapie gehad, hielp niks,

    Het lijkt wel of niemand weet wat ze hiermee aan moeten.

    Ik ga eens kijken op de sites die jullie hebben getipt….. hoop daar iendelijk IETS te vinden.

    Bedankt voor de tips en het meedenken.

  • linda1978

    Rick, dankjewel voor je bericht.

    Aan wat voor massagetherapie denk je dan?

    Overigens is hij al sinds zijn derde in behandeling van kinderpsychiaters, pedagogen, psychologen, speciaal onderwijs, ziekenhuis etc.

    Elke keer weer hameren wij op dit probleem, maar niemand weet wat we eraan kunnen doen.

    Ondertussen kan hij amper normale dagelijkse dingen doen.

    Hij is 11, maar ik poets zijn tanden, leid hem af als hij zijn handen moet wassen.

    Hij eet erg slecht, liefst heeft hij alles gepureerd.

    Kan op bepaalde plaatsen niet eens zijn ivm stof ofzo.

    Ergens waar verbouwd word is een ramp.

    Een hele tas kleren gaat mee naar school.

    Zijn kleren stelt hij veilig voor stof in zijn bed, onder zijn hoeslaken.

    Zijn we ergens en hij heeft de verkeerde schoenen/kleren aan, dan kunnen we weer naar huis.

    Hij likt aan zijn schoenen.

    Maakt zijn handen nat met spuug en maakt dan zijn oksels nat, of zijn t-shirt, zijn hoofd of zijn nek.

    Niemand mag zijn schoenen/jas/kleren aanraken.

    Zijn kleren was ik apart met veel wasverzachter en in de droger.

    Sokken knipt hij gaten in op bepaalde plekken waar hij er last van heeft

    Bovendien wil hij zelf door niemand aangeraakt worden.

    Nou, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

    Een beloningssysteem daar zie ik geen heil meer in.

    Medicatie? Misschien….en zo ja welke???

    Ik vraag me echt af wat dit in hemelsnaam is en wat we er aan kunnen doen om het leven iets dragelijker te maken voor hem.

  • linda1978

    Vandaag gesprek gehad bij centrum voor kinder en jeugdpsychiatrie waar hij in behandeling is.

    Het zijn dwanghandelingen.

    Hij gaat in dagbehandeling binnenkort.

    En we gaan voor de tweede keer borsteltherapie proberen op hun advies.